A puccsot emlegetők nyilván butaságot beszélnek, erre önmagában nem lenne érdemes szót vesztegetni. Ellenben azért érdemes elgondolkodni a forgatókönyvön. A miniszterelnök tavaly tavaszi kijelentései - amelyekben a Nabuccot kb. halott ügynek minősítette - után kapott néhány méretes tockost, az EU-ból és az USA-ból. Magyarország errre mindjárt összekapta magát, és a Nabucco élére állt, legalábbis PR-ban. Konferencia Budapesten tavaly ősszel, a készülő energiapolitika szövegváltozataiban tolódás a semlegestől a Nabuccot előnyben részesítő megfogalmazások felé stb. Minden úgy nézett ki, hogy szeretett hazánk legalább azt tudja, hol áll, ha azt nem is feltétlenül, hogy mi lenne az érdeke. Ezután, hogy is mondjam, tényleg zavaróan gyorsan, out of the blue sikerült megállapodni az oroszokkal. Elnökválasztás hetén kedden Budapesten megállapodás, csütörtökön Moszkvában aláírás.
Hááát, ez biztos nem volt ingyen, ha ilyen fontos volt Medvegyevéknek a buli.
De melyek is az ország energetikájának vonatkozó problémái, mire is kell(enek) nekünk gázvezeték(ek)? És vajh megoldást hozhat(nak)-e?
- Sok gáz fogy, a lakosság minimum 70%-a közvetve vagy közvetlenül gázzal fűt, miközben nekünk nincs elég.
- Az itthon termelt villamos energia 30-35%-t gázzal termelik.
- A fogyasztás kb. 80%-át importból pótoljuk, de az egyetlen forrásból, Oroszországból jön. A nyugatról érkező vezetékben is orosz gáz van.
- A beszerzés diverzifikálása: több forrás, vagy több vezeték nagyobb biztonságot ad.
- Csökkenteni a gázfelhasználást, takarékossággal (pl. konvekciós gázkazánokkal), illetve megújuló energiaforrások használatával, passzívház-technológiákkal stb.
Hát, a második igazán fel sem merült, ellenben volt itt Nabucco, amerikai támogatással, illetve XXX Áramlat, orosz nyomással.
A magyar kormány végül, a fentebb már vázolt vargabetűk után, egy nemetközi politikában elég kényes helyzetben, rajtaütésszerűen (majdnem puccsot mondtam) letette a garast Déli Áramlat mellett. Igen, Koszovóra gondolok. Állítani nem tudok és nem is akarok semmit, de az időbeli összefüggés legalábbis érdekes, és a magyar kormány is elég gyorsan fordított korábbi "mindenképpen elismerjük Koszovót" álláspontja felől a "majd meglátjuk, mi lesz" felé. Hogy az oroszok beígértek-e valamit a vajdasági magyarok érdekében, hogy féken tartjék a szerbeket, nem tudom, nem értek hozzá, spekulálgatni nem akarok, meg nem is igazán tartozik ide. Az viszont egyértelmű, hogy az atlantista szólamokból (Nabucco, Koszovó rlz) pillanatok alatt lettünk oroszpártiak, ami a technokrata megmagyarázóknak nem bántotta a szemét.
Merthogy "a Nabucco sosem fog megépülni, meg nem is lesz benne gáz, meg a két vezeték már kafa, mert nem egy, mindegy ki van a végén, meg mit ugrálunk mi itt, meg egyáltalán". Mondjuk, korábban nem volt problémájuk a Nabuccoval, csak miután szerződést kötöttünk az oroszokkal...
És azért valamit nem árt tisztázni. A Nabucco, túl azon, hogy valódi diverzifikálást hozhatott volna, egyben uniós projekt is (volt). A megvalósulása attól is függ(ött...), hogy mi hogyan viszonyulunk hozzá. Hogy nem volt uniós kifogás, hmm, finom csúsztatás. Az uniónak ugyanis nincs eszköze, hogy megakadályozza, ellenben, ugye, nem is tapsikolt örömében.
Az amerikai sopánkodás, ami viszont azonnal érkezett, beszédes volt. Azon állítások, hogy az Áramlat nem akadályozza a Nabuccót, hát, szimpla parasztvakítás, már szorri.
Az oroszoknak nyilván kapóra jött a dolog: a már tavaly levajazott baumgarteni (Ausztria) elosztóhoz így Szerbia felől nem két (Horvátország, Szlovénia), hanem csak egy országon keresztül lehet eljutni, ráadásul könnyebb terepen.
Nade mit nyerünk a Déli Áramlattal? És mit adunk cserébe?
Ehhez, más fogódzodó híján, a szerződést kell megnézni. Most ne csámcsogjunk azon, hogy kicsit rövidke ez a papír, akinek volt már lakáshitele, az látott már különbet, mindegy, biztos mi nem ismerjük a kormányközi szerződéseket.
Szóval, a magyar félé a vezeték tulajdonának fele, természetesen a költségek arányos részét is a magyar fél teremti elő, plusz rendelkezésre bocsátja a földterületet. A felek megépítik a vezetéket, plusz a szükséges infrastruktúrát, aminek része egy jó nagy tározó is.
Mennyibe fog ez fájni? Na ez az, amiről szemmel láthatóan senkinek sincs fogalma. Állítólag 1 milliárd dollár/700 millió euról. A miniszterelnök szerint "Ennek fele terhel minket, 85-90 milliárd, aminek kb. 20 százalékát kell majd tőkében az MFB-ben rendelkezésre bocsátani, az – nagyvonalúan számolva – 35-40 milliárd forint. A többit majd nyilván nemzetközi és hazai bankok finanszírozzák."
Hoppá. A miniszterelnök nagyvonalúságában mindjárt 40%-ot ígért be, a kb. 20 százalék helyett, érdekes. Meghogy nyilván majd a bankok. Aha. Biztos ezért dugják bele azt a min. 40 milliárdot az MFB-be, hogy ne költségvetési tétel legyen. Ja, majd' elfelejtettem mondani, közpénzről van szó. És ugyan miért finanszíroznák a bankok? Ez alapján a szerződés alapján, tán még a postabankmaci is ódzkodna...
Mert mi is ígér nekünk a szerződés?
Gázt?
Na azt nem:
- "Az alapítók megvizsgálják a többlet földgázszállításának lehetőségét az Oroszországi Föderációból a Magyar Köztársaságba a gázvezetékrendszer működtetése révén, a Magyar Köztársaság igényeinek figyelembevételével."
- "A gázvezeték összes kapacitásának felhasználási joga az orosz alapítót illeti."
"A társaság állapítja meg a gázvezetéken történő gázszállítási szolgáltatások díjtételeit [...]"
Nade mégis mennyi...? És mi van, ha az oroszok úgy döntenek, hogy nem szállítanak, akkor miből lesz a tranzitdíj? Ez semmire sem garancia. Ilyen alapon akár 2 éves megtérülésről is beszélhetnének, a 15-17 éves megtérülés pusztán hasraütéssel megállapított szám.
Na, ilyen feltételekkel, hogy sem vezetékben és a tervezett tározóban lévő gáz nem nyújthat fedezetet, sem a tranzitdíj nem biztosított, erre nem találnak bankot (a vezetékben lévő matéria gyakorlatilag nem sokat ér gáz nélkül). Marad a közpénzek további, némileg ellenőrizhetetlen módon történő elköltése. Hogy mennyi lesz az egész, az majd kiderül, mindenesetre ha több lesz 700 millió eurónál, ugye senki sem fog meglepődni?
Mit adunk még?
"a projekt megbízható és folyamatos energiaellátása"
Na ez jó, az energiavezeték építéséhez szükséges energiát mi álljuk, cserébe energiát lehet, hogy majd kapunk.
"A Magyar Fél a gazdasági hatékonyság növelése érdekében a projekt megvalósítása során, az érvényes jogszabályoknak megfelelően vállalja, hogy a társaságot a legkedvezőbb vám- és adófeltételekben részesíti, amelyek többek között előirányozzák a projekt megvalósításával kapcsolatos munkálatok elvégzéséhez szükséges berendezések és részegységek, illetve anyagok és szolgáltatások ÁFA mentességét, a megtérülési határidő eléréséig."
Szóval az a 35-40 milliárd mindjárt több is egy picit, ha a fentieket is hozzáadjuk.
Összességében:
- X milliárd közpénzből építünk egy gázvezetéket, úgy, hogy abból a magyar lakosság ellátásbiztonságának növelése kérdéses, de legalábbis csak az orosz fél jóindulatán múlik, hogy kaphatunk-e a gázból.
- A finanszírozás kérdéses, de jó eséllyel a teljes ránk jutó költség közpénzből megy majd.
- A tranzitbevételek teljesen bizonytalanok. A szerződés szerint semmi beleszólásunk nem lesz abba, hogy mikor mennyi gáz megy a vezetéken.
És egyáltalán, komolyan gondolja-e bárki, hogy vezeték- és tározóépítésekkel valóban csökkenteni lehet-e a gázfogyasztást, és hogy erre valóban van-e szándék...?
Utolsó kommentek