Most, hogy (egyelőre) véget ért a nagy meleg, kicsit morfondírozhatunk a klímaberendezésekről, amelyek áldásos hatását sokan élvezhették az elmúlt napokban (a kasszához később kell majd járulni). Az alábbiakban klímaszerelő ismerősömtől származó információkat igyekszem egész magyar mondatokba önteni.
Hogy beépíttetünk-e légkondicionálót a lakásunkba vagy sem, szimpla fogyasztói döntés, egyelőre legalábbis senkinek sincs joga beleszólni. Csakhogy, természetesen hogy ezt is lehetne jobban csinálni, és akkor kevesebb lenne a panaszkodás, hogy mennyi energiát zabálnak a klímák, hogy ez mennyibe kerül a fogyasztóknak, meg hogy honnan lesz áram stb.
Szokás szerint hiányzik a fogyasztói tudatosság. Amikor házat építünk, többnyire elfelejtkezünk arról, hogy mi legyen, ha nagy meleg lesz. Márpedig ha előre eldöntjük, hogy akarok/nem akarok klímát, akkor ezt érvényesíteni lehetne a tervezés során az épület tájolásában, külső/belső kialakításában, szigetelésében stb. (Az irodaházak építésénél ezek a szempontok mintha nem is léteznének…) Ha nem építünk, hanem vásárolunk, ezeket a szempontokat ugyanúgy figyelembe kéne venni.
Ehelyett mi van? „
Hú de meleg van, szereljünk be klímát!” De gyorsan! Persze, ennek minden következményével. Mert lehet klímázni, de akkor csináljuk ésszel. Jó példa, amikor a klímaszerelő visszakérdez:
„Mégis, mennyibe került a ház fűtésrendszere? 1,5-2 millió? Akkor miért tetszik gondolni, hogy a 100 ezres klíma elég lesz?”
Mert bizony, megveszünk bármilyen gagyit. Egyrészt azért, mert olcsójánosok vagyunk (egyes áruházak nem is forgalmaznak drágább típusokat). Másrészt azért, mert akkor vesszük a klímát, amikor nagy meleg van, nem ám előre eltervezve, mérlegelve, mondjuk februárban, amikor választék is van, idő is van mindent végiggondolni, hanem hirtelen. Az idő rövidsége, meg a dömpingigények természetesen választási lehetőségeinket is szűkítik. Klímákból is csak x darab jön be az országba, ha elfogy, akkor vagy várok pár hónapot, vagy megveszem a maradékot…
És megvesszük. Csakhogy. Olcsó húsnak bizony híg a leve. Egy gagyi kínai berendezés két és fél szerelést jelent a szerelőknek. Egyszer, amikor beszerelik, félszer, amikor leszerelik, és még egyszer, amikor beszerelik az újat… És ezeknek bizony, hogy-hogy nem, a fogyasztása is nagyobb. A berendezések jó részéről ugyanis senki sem tudja, hogy vajon mennyi az annyi. Hogy tényleg „A” kategóriás-e. Hogy a bevizsgálás vajon ténylegesen megtörtént-e, vagy az történt, hogy a vizsgálatokon is csak-csak „átment” valahogy a termék. Tehát csak óvatosan, tájékozódva!
Nem biztos, hogy a márkás név valóban minőséget takar, azaz valóban hatékonyan, relatíve kevés energiával és relatíve olcsó üzemeléssel, hosszú ideig fog működni a légkondink. Német cég terméke is tartalmazhat kínai belsőt pl.
Végül egy példa a „tudatos” magyar vásárlóról. Nem konkrétan energiás a példa, de jellemző. Beszerelik a panelba az olcsó gagyit. Másnap hívja a szerelőt, hogy panaszkodott a szomszéd, mert nem tudott aludni, olyan zajos a klíma. Szerelő mondja, persze, hangos, mit várt ezért az árért? Mire a válasz:
„De hát ezt a boltban nekem nem mondták!”
Miért, kérdezted? Tessék már odafigyelni.
Utolsó kommentek